Uweet natuurlijk dat u veel calcium en vitamine D nodig hebt om uw botten sterk te houden. Maar nieuw onderzoek laat zien dat er nog een dieetmaatregel is die even belangrijk is. De sleutel: wees matig met koolhydraten en eet meer groente en fruit. Het is een kwestie van chemie. Als u koolhydraten verteert, verzuren uw ingewanden een beetje. En dat is een probleem want een zure omgeving onttrekt kalk aan uw botten, aldus arts-onderzoeker Bess Dawson-Hughes van de Tufts universiteit. Groente en fruit zorgen daarentegen voor een botvriendelijke, basische omgeving. De westerse eetgewoonten produceren doorgaans veel zuur, wat met name bij ouderen problemen kan veroorzaken omdat de nieren al dat zuur niet snel genoeg kunnen afbreken. Onderzoek van dr. Dawson-Hughes toonde aan dat een basisch voedingssupplement de uitscheiding van calcium met 20 procent kan verminderen, zodat het in de botten besloten blijft. Volgens de arts-onderzoeker kunt u hetzelfde effect bereiken door te letten op wat u eet. Haar richtlijnen voor een sterker skelet: eet bij elke maaltijd minstens twee stuks groente of fruit, eet niet vaker dan twee keer per dag een portie koolhydraten, zoals brood, ontbijtgranen en pasta. Zie de tabel hiernaast.

EET IN PLAATS VAN DEZE ZUURPRODUCENTLIEVER DEZE BASENBOM
PASTAAARDAPPELEN
FRISDRANKVRUCHTENSAP
VLEES EN GEVOGELTETOFU
BIERWIJN
PINDA'SROZIJNEN

Meest gelezen in Gezond...

  1. Verslaafd: Suiker vs. cocaïne
  2. Een nieuw begin voor Sylvie van der Vaart
  3. Googelen naar een medicijn tegen Parkinson

Meer Hints

Reageer op dit artikel

Naam*
E-mail*
Reactie*

Reactie aan de redactie

 

Verdien € 100,- door ons uw bijdrage te sturen!


Wilt u reageren op een van onze artikelen, hebt u een suggestie of een tip voor de redactie? 

Of wilt u 100 euro verdienen met een persoonlijke bijdrage voor een van onze rubrieken, Lachen!, Leven of Op 't Werk? 
 

Stuur uw reactie!