Diabetes kan u jaren van uw leven kosten. Liever niet? Bescherm u dan met een goed en evenwichtig dieet. Denk eens aan de volgende voedingsmiddelen.

Melk Een beker melk per dag vermindert de kans op diabetes met 40 procent. In melk zitten calcium, magnesium en vitamine D waardoor uw lichaam beter in staat is insuline te gebruiken. Drink magere melk. Verzadigde vetten kunnen de voordelen weer teniet doen.

Pinda’s en noten Recentelijk uitgevoerd onderzoek onder meer dan 64.000 Chinese vrouwen van middelbare leeftijd liet zien dat degenen die dagelijks pinda’s aten maar liefst 21 procent minder kans hadden op diabetes. Noten werken even goed, zo lijkt het. Neem elke dag 25 gram walnoten, amandelen of cashewnoten. (Onderzoek laat zien dat die hoeveelheid niet leidt tot gewichtstoename.)

Koffie Doe nog maar een bakkie. Mensen die vier koppen per dag drinken hebben 30 procent minder kans op diabetes, zo bleek recentelijk uit onderzoek. Decafé is net zo goed, zegt dr. Rob van Dam, assistent hoogleraar voedingsleer aan de universiteit van Harvard. Maar drink wel filterkoffie. Ongefilterde koffie, zoals uit een percolator, kan leiden tot meer cholesterol.

Kaneel Dit geurige kruid remt schommelingen in de bloedsuikerwaarden die bijdragen aan de ontwikkeling van type 2 diabetes, zo blijkt uit recent onderzoek. Minder dan een halve theelepel per dag, over de muesli, yoghurt of fruit, kan het bloedsuikerniveau al op een gezond peil houden.

Meest gelezen in Gezond...

  1. Verslaafd: Suiker vs. cocaïne
  2. Een nieuw begin voor Sylvie van der Vaart
  3. Googelen naar een medicijn tegen Parkinson

Meer Hints

2 Reacties

D.G.M.Schutte-Brouwer on 27 November 2009 ,22:27

Tegen diabetes; drink 2 koppen camillethee per dag. Zorgt ook voor een lagere bloedsuikerspiegel.

l peeters on 20 November 2009 ,16:51

dat lijkt me erg interessant boek of tijdschrift gezond in balans

Reageer op dit artikel

Naam*
E-mail*
Reactie*

Reactie aan de redactie

 

Verdien € 100,- door ons uw bijdrage te sturen!


Wilt u reageren op een van onze artikelen, hebt u een suggestie of een tip voor de redactie? 

Of wilt u 100 euro verdienen met een persoonlijke bijdrage voor een van onze rubrieken, Lachen!, Leven of Op 't Werk? 
 

Stuur uw reactie!