Foto nicholas eveleigh
Kan de vitamine de duur van een verkoudheid bekorten? Ja en nee.

Fabel: Vitamine C bestrijdt verkoudheid
In de jaren 70 verspreidde Nobelprijswinnaar Linus Pauling het idee dat vitamine C verkoudheid kan voorkomen. In 2007 analyseerden onderzoekers een grote hoeveelheid studies uit verschillende decennia, waarbij ruim 11.000 personen betrokken waren geweest, en zij kwamen tot een teleurstellende conclusie: vitamine C voorkomt geen verkoudheid, behalve bij marathonlopers, skiërs en soldaten die inspanningen doen bij extreem lage temperaturen.

Natuurlijk denken we niet alleen aan preventie. Kan de vitamine de duur van een verkoudheid bekorten? Ja en nee. Dagelijks gebruik van vitamine C schijnt de periode dat u loopt te sniffen te beperken, maar niet in grote mate. Volwassenen zijn doorgaans twaalf dagen per jaar verkouden en een dagelijkse pil zou dat tot elf dagen kunnen beperken. Kinderen zouden van 28 naar 24 dagen (per jaar) met een loopneus kunnen gaan. De onderzoekers concluderen dat zulke kleine dalingen de kosten en moeite om het hele jaar door pillen in te nemen, niet rechtvaardigen (gebruik van vitamine C helpt niet als u al symptomen hebt).

Feit: Een pil die de moeite waard is
Vitamine D blijkt bescherming te bieden tegen een hele reeks aandoeningen: mannen met adequate niveaus vitamine D hebben slechts half zoveel risico op een hartaanval als mannen die er te weinig van hebben. En de inname van voldoende D schijnt het risico op minstens zes soorten kanker te verminderen. De epidemioloog Cedric Garland, arts aan de universiteit van Californië in San Diego, gelooft dat er in de VS elk jaar 50.000 gevallen van dikkedarmkanker kunnen worden voorkomen als de Amerikanen voldoende hoeveelheden vitamine D zouden binnenkrijgen. Maar veel – misschien wel de meeste – Amerikanen hebben er een tekort aan, volgens onderzoek door de epidemioloog Adit Ginde, arts aan de universiteit van Colorado (Denver).

Vitamine D wordt aangemaakt onder invloed van zonlicht. Maar door het gebruik van zonnebrandcrèmes en te weinig activiteiten in de buitenlucht, maken de meeste mensen er niet genoeg van aan. Hoeveel hebben we nodig? Het Amerikaanse Institute of Medicine is de richtlijnen nu aan het herzien en de meeste experts verwachten een grote toename van de huidige niveaus (200 tot 600 IE per dag). Het is veilig om 1000 IE per dag te nemen, zegt Ginde. ‘We denken dat de meeste mensen dat op zijn minst nodig hebben.’

Meer fabels en feiten over vitaminen in het septembernummer van Reader's Digest.

Meest gelezen in Gezond...

  1. Verslaafd: Suiker vs. cocaïne
  2. Een nieuw begin voor Sylvie van der Vaart
  3. Googelen naar een medicijn tegen Parkinson

Meer Hints

Reageer op dit artikel

Naam*
E-mail*
Reactie*

Reactie aan de redactie

 

Verdien € 100,- door ons uw bijdrage te sturen!


Wilt u reageren op een van onze artikelen, hebt u een suggestie of een tip voor de redactie? 

Of wilt u 100 euro verdienen met een persoonlijke bijdrage voor een van onze rubrieken, Lachen!, Leven of Op 't Werk? 
 

Stuur uw reactie!